معرفي جاذبه هاي گردشگري قشم

تور قشم از تهران,تور قشم زميني از تهران,تور قشم,تور قشم لحظه آخري,تور قشم لحظه آخر,تور از ارزان قشم,لحظه آخري,قشم تور,مجري مستقيم تور قشم

معرفي جاذبه هاي گردشگري قشم

۱۳ بازديد

ديدني قشم

 

به گزارش شبكه اطلاع رساني راه دانا؛به نقل از فرهنگ كده ؛ ديدني ها و جاذبه هاي گردشگري جزيره قشم به سه گروه اصلي تقسيم مي شود: گروه ۱- جاذبه هاي طبيعي براي دوستداران طبيعت، محيط زيست، تفريحات ورزشي ساحلي و دريايي، پژوهشگران علوم زمين، محققان علوم جانور شناسي و گروه ۲- جاذبه هاي فرهنگي براي دوستداران هنر، فرهنگ، آداب و رسوم بومي سنتي -گروه ۳- جاذبه هاي تجاري مناسب براي خريد از بازارهاي سنتي و مدرن ، است.

جاذبه هاي طبيعي قشم

غار نمك

در فاصله ۹۰ كيلومتري شهر قشم، در بخش انتهايي جنوب غربي جزيره ( تقريبا به موازات ساحل جنوبي ) كوه گنبدي شكل به ارتفاع ۲۳۷ متر از سطح دريا غار نمك قرار دارد وجود رگه هاي سفيد نمك بر بدنه اين كوه از دور منظره اي جالب و ديدني را نمايان مي سازد .

فاصله دهانه غار نمك از جاده همجوار ساحل دريا حدود ۲ كيلومتر است كه توصيه مي شود با پاي پياده پيموده شود درون غار نمك به ويژه در اعماق آن، تاريك است و براي مشاهده استالاكيت هاي بلورين نمك نياز به چراغ قوه پرنور است.

سقف غار نمك را قنديل هاي مرمرين و بلورين در اشكال مختلف پوشش داده اند و منظره اي بديع به وجود آورده اند جريان آب نمك در كف غار نيز از منظره هاي دلپذير غارهاي نمكي جزيره قشم است.

رطوبت هواي جزيره و نفوذ آب در غارها سبب فروچكيدن آب نمك اشباع شده بر بدنه قنديل ها مي شود و شكل آن را پيوسته تغيير مي دهد از دل كوه نمكدان يك جريان آب زير زميني دائمي مي جوشد و راه را به خارج مي گشايد كه پس از حل كردن نمك در مسير حركت خود به صورت چشمه نمك در دامنه كوه ظاهر مي شود و در گودال مقابل خود حوضچه اي طبيعي به رنگ سفيد به وجود مي آورد و منظره اين حوضچه از دور همچون برف زمستاني ديدني است اين چشمه در تمام طول سال جريان دارد.

نمك هاي غار نمك از بهترين نوع نمك سر سفره شناخته شده است و در تركيب آن عناصر ديگري همچون منيزيم وجود دارد به همين دليل مي تواند به عنوان نمك طبي به ويژه براي مصرف ورزشكاران حرفه اي به صورت كپسول مصرف شود.

با بررسي هاي به عمل آمده توسط زمين شناسان دانشگاه شيراز و كشور چك معلوم شده كه اين غار، طولاني ترين غار نمك جهان ( به درازاي ۶۴۰۰ متر ) است.

نظير غار نمك جزيره قشم در كمتر نقطه اي از ايران ديده شده است تحقيقاتي كه اخيرا بر روي فضاي داخلي غار نمك انجام شده است، حاكي از قابليت ويژه آن است باقي ماندن و تنفس در داخل غار نمك قشم مي تواند به بهبود بيماران مبتلا به آسم و ناراحتي هاي تنفسي كمك كند.

ارزش ديدن مسير غار نمك و محيط اطراف آن همراه با تسهيلات جهانگردي لازم به حدي است كه بخش اعظم نياز ايرانيان و خارجيان شيفته به ديدار از مناطق ديدني منحصر به فرد كره زمين را برآورده مي نمايد.

كوه ها و تنديس هاي قشم

در جزيره قشم كوه هاي كم ارتفاع و شگفت انگيز بسياري وجود دارد كه از تحولات دوراني و فروكش آب و بيرون آمدن اين كوه ها از دل آب حكايت مي كند و سطح اين كوه ها را لايه هاي مرجاني، اسفنجي و دو كفه اي ها پوشانده اند كه اين امر موجب حفاظت خاك هاي نرم شيست و مارن زير سطح مرجاني شده است.

در اثر فعل و انفعالات طبيعي، وزش باد، طوفان هاي باران زا، نمادها و تنديس هاي ديدني و زيبايي در سراسر جزيره پديد آمده است كه جزيره قشم و جزاير اطراف آن را از ديگر جزاير خليج فارس متمايز و شگفت انگيز مي نمايد اين مجسمه هاي طبيعي را در شكل هاي گوناگون و عجيب در سراسر جزيره مي توان مشاهده كرد.

جنگل دريايي حرا ( HARRA ) زيستگاه امن پرندگان مناطق گرمسيري

درخت حرا كه نام علمي آن به حكيم و فيلسوف ايراني ابو علي سينا ( Avicenna Marina ) نسبت داده مي شود، درختاني در اندازه هاي ۳ تا ۶ متر با شاخ و برگ سبز روشن هستند.

درخت حرا آب شورزي است كه هنگام مد آب دريا تا گلوگاه در آب فرو مي رود و با خاصيت تصفيه اي كه در پوست درخت حرا وجود دارد، بخش شيرين آب دريا را جذب و نمك آن را دفع مي كند درخت حرا در حقيقت يك كارخانه آب شيرين كن طبيعي و خدادادي است.

در تنگه خوران، بين جزيره قشم و بخشي از استان هرمزگان (فاصله بين شمال جزيره قشم و بندر خمير) جنگل حرا در گستره اي معادل ۲۰۰ كيلومتر مربع پديد آمده كه از تنوع زيستي بالايي برخوردار است.

جنگل حرا به دليل مساعد بودن شرايط اكولوژي، زيستگاهي امن براي پرندگان مهاجر همچون حواصيل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلي، حواصيل هندي، كفچه نوك تيز، سليم خاكستري، گيلانشاه، كاكائي و …. از مناطق گرمسيري است جنگل حرا زيستگاه مناسبي براي نرم تنان، سخت پوستان و ماهيان پديد آورده است كه منبع غذايي مهمي براي ماهيان و پرندگان وحشي هستند.

ارتباط ميان توليد اوليه بوم سازگان ( اكوسيسم ) حرا و توليد ماهيان ارزشمند و صدف در ديگر نواحي حاره به خوبي مشخص شده است بستر مرطوب جنگل حرا ، محل مناسبي براي پرورش مرغان ماهي خوار دريايي و به طور مشخص ماهي خوار دريايي سفيد ( اگرات آلبا ) به وجود آورده و از ميان ديگر گونه ها، مرغ باران يا آبچليك ( كارادريده) در هنگام مهاجرت از ميان جنگل حرا عبور مي كنند.

جنگل حرا در زمستان زيستگاه مناسبي براي تغذيه آبچليك ها و پلوه ها است و تعداد قابل توجهي از گونه هاي پرندگان اروپايي – آسيايي( حدود ۴۳ گونه ماهي خوارند) كه به آفريقا مهاجرت مي كنند يكي از مسيرهاي مهاجرت از جنوب ايران و از ميان خليج فارس در نقطه باريك تنگه هرمز ميان جزيره قشم و جزيره ابوموسي عبور مي كند.

مناطق جزر و مدي حفاظت شده حرا به مثابه سرزمين استراحت و تغذيه پرندگان ماهي خوار و گونه هاي ديگري از پرندگان مهاجر است ديدار از جنگل حرا خاطره اي به ياد ماندني در اذهان دوستداران طبيعت، آب، هوا، درخت و پرندگان و سكوت استثنايي باقي مي گذارد.

انجير معابد يا درخت سبز يا درخت لول ( LOOL يا لور) از رستني هاي شگفت انگيز مناطق حاره، مخصوصا جزاير خليج فارس، درخت هميشه سبز، درخت لور (معروف به انجير معابد) است كه تاجي بزرگ با ريشه هاي هوايي متعدد دارد.

ميوه رسيده نارنجي رنگ درخت لور مطبوع و خوراكي است يكي از زيباترين درخت لور در تم سينتي (منطقه توريان) قرار دارد و در نزديكي آن بقعه اي ديدني با طرح معماري كهن به نام زيارت پير
واقع شده است.

حيات وحش دريايي

به طور كلي ۱۱ گونه خرچنگ از سه خانواده در جزيره قشم وجود دارد آب هاي جزيره قشم از انواع ماهي غني است لاك پشت سبز در آب هاي جزيره هاي قشم، هنگام و لارك و همچنين در تنگه خوران و شرق لافت ديده مي شود ساحل شني در شرق كاني در قسمت جنوب شرقي يك مكان دلخواه براي لاك پشت هاي دريايي است و دولفين بيني بطري نيز از عمده پستانداران منطقه است.

جاذبه هاي فرهنگي قشم

غار خربز (خربس Xarbez)

به فاصله ۱۲ كيلومتري قشم در كنار جاده جنوبي، غار خربس بر سينه كوهي مشرف به دريا و دشت ميانكاسه قرار دارد و غار خربس از غارهاي دريايي است كه بر اثر گرداب و تخليه ماسه ها از حفره سنگ ها به وجود آمده، اما در دوره هاي پيش از اسلام مردمان با افزودن بر وسعت غار خربس در بخش هاي تالار مياني و دهليزهاي انشعابي به احتمال زياد از آن براي پناهگاه و يا نيايشگاه استفاده كرده اند.

چاه هاي تل آب يا طلا

در ۷۶ كيلومتري شهر قشم و در ۳۰ كيلومتري شمال فرودگاه بين المللي قشم چاه هاي طلا قرار دارد در روستاي لافت قبل از همه، بادگيرهاي منازل روستائي چشم مشتاقان ديدار از قشم را به خود
جلب مي نمايد پس از آن به محض ورود به لافت و در جوار قلعه نادري حلقه هاي چاه آب متعدد در داخل گودال دامنه كوه به چشم مي خورد كه حكايت از تكنولوژي ذخيره آب پارسيان جزيره نشين عهد هخامنشي و دوره زرتشتيان دارد چون تكنولوژي چاه كني و قنات تا آنجا كه روشن است خاص گبريان و زرتشتيان بوده است.

مردم سخت كوش اين منطقه، با زحمت زياد در دل سنگ هاي شيستي براي ذخيره آب زلال باران چاه هايي حفر كرده اند تل مشرف بر اين چاه ها، با سطح سنگي مرجاني، آب باران را به گودال محل چاه ها هدايت مي كند و چون كف چاه ها به لايه هاي گچي ختم شده است، آب براي مدت طولاني نسبتا سالم و خنك در آن باقي مي ماند در بالاي چاه هاي طلا دو اثر تاريخي برج ديده باني بازمانده از قرن هفدهم وجود دارد.

اما بيش از همه بادگيرهاي خانه هاي روستاي لافت در دو جبهه خيره كننده است اين آثار از نظر فناوري تهويه هوا در نقاط گرمسيري در نوع خود بي نظير اند گفته مي شود تعداد چاه هاي طلا به تعداد روزهاي كبيسه يك سال شمسي ۳۶۶ حلقه بوده و در گذشته در هر روز از سال درپوش يكي از آنها را باز و از آن استفاده مي كردند.

بعضي به غلط و به دليل ارزش بالاي آب در جزيره واژه طلا را به آن اطلاق ميكنند در حاليكه صحيح آن تلا= تل او = TAL EAU تل آب و( او ) به معني آب (به زبان پارسي قديم و فرانسه امروزي)است.

سدهاي ساساني و هخامنشي در قشم آب شيرين براي نوشيدن انسان، حيوان و گل و گياه ارزش حياتي دارد از ايام قديم با ساخت سد در تنگه ها، راه ها و دره ها، آب هاي شيرين فصل باراني را جمع آوري و به تدريج به مصرف شرب و كشت مي رساندند.

سد پي پشت:

در نزديكي روستاي پي پشت و در ۳۷ كيلومتري شهر قشم و ۲۸ كيلومتري فرودگاه بين المللي قشم در شمال جزيره قرار دارد در مدخل تنگه، تاسيسات تقسيم آب اين سد تاريخي از دوره ساساني
به چشم مي خورد.

سد گوران:

در ۷۸ كيلومتري شهر قشم و در كنار روستاي گوران در نزديكي جاده طبل- باسعيدو قرار دارد سنگ بناي اوليه سد به دوران گوران ( گبران يا زرتشتيان) و هخامنشيان مربوط مي شود.

ساير آثار تاريخي و باستاني قشم در جزيره قشم آثار تاريخي حاكي از تمدن و شهرنشيني دوران وجود دارد وجود لوحه اي به خط كوفي در يك مسجد قديمي داخل جزيره موسوم به گوشه (مشهور به شيخ برخ)حاكي از آن است كه اين مسجد در سال ۲۴۴ ه.ق تعمير شده است و قبل از آن آتشكده بوده است.

قلعه قشم :

قبل از سلطنت شاه عباس توسط پرتغالي ها به عنوان دژ نظامي و اعمال حاكميت و تسلط و كنترل ترافيك دريايي منطقه هرمز و خليج فارس ساخته شده است.

نيايشگاه ناهيد:

در تپه كولغان در ۵/ ۲ تا ۳ كيلومتري شمال غربي شهر قشم و در سر راه جاده درگهان، زرتشتيان به پرستش خداوند مي پرداخته اند و از كوچه هاي اين شهر منظره درياي پارس چشم ها را نوازش و دل ها را آرامش مي داده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.